Mañá apróbase no Parlamento Español unha reforma “exprés” da Constitución Española para introducir o criterio de estabilidade orzamentaria. A pregunta que nos facemos os cidadáns é se é necesaria dita reforma.
En primeiro lugar, deberiámonos preguntar, débese reformar a Constitución?. En xeral, os dirixentes españois son remisos a modificar a Carta Magna. Ata agora só realizouse unha vez con respecto aos tratados internacionais (artigo 96). Con todo, non se debe ter medo a dar este paso. Por suposto, non se pode cambiar cada pouco tempo, pero debe ser un documento dinámico porque a sociedade tamén o é, e cada vez con maior rapidez.
En segundo lugar, debido a ese dinamismo, debe haber reformas “exprés”?. Non, as reformas débense realizar co maior consenso posible e para iso necesítase, na maior parte dos casos, bastante tempo para achegar as diferentes posturas dos partidos que “representan a soberanía popular”.
En terceiro lugar, é necesaria a reforma que se expón?. Na miña opinión, aínda que non teño moita idea de temas de estrutura económica, a resposta é que non. Para realizar unha reforma na Lei Fundamental é necesario explicar á cidadanía o por qué da mesma. Neste caso, ninguén nos explicou o motivo de introducir na Constitución o criterio de estabilidade orzamentaria. Fálase dos mercados, da presión do Banco Central Europeo, de países como Francia ou Alemaña, de evitar o rescate de España, etc. Non o sei, aínda estou a esperar que o Presidente do Goberno nos diga claramente o por qué. Non nos comentaban que o problema da crise que estamos a padecer era debido ao déficit privado e non ao déficit público?.
O que sei, ou polo menos é o que se publica, é que tampouco o debe ter claro o Presidente porque primeiro acorda coa oposición establecer un teito de gasto do 0,35% ou 0,4% do PIB explicitamente e logo ante a presión do seu propio partido (e en particular do próximo candidato do PSOE, Rubalcaba) acórdase que haxa flexibilidade; é dicir, que non apareza ningunha cifra. Entón se non aparece ningunha cifra e o que se pretende é dar unha imaxe de sustentabilidade do déficit aos mercados, Europa, axencias de cualificación, etc; por qué non se aproba a Lei Orgánica directamente sen necesidade desta reforma “exprés”?. Ademais, exponse para o ano 2020, non haberá tempo de reformar a Constitución incluíndo outros temas que levan na “neveira” moito tempo?.
A resposta podería ser que se aparece na Constitución, os dirixentes políticos están obrigados. Pois non mo creo. Francia incorpora na súa Carta Magna o criterio de estabilidade orzamentaria e Sarkozy acaba de proclamar que de momento é imposible e o país vaise endebedar. Tal como indica Alejandro Bolaños nun artigo no diario EL PAIS, desde 1980, Francia e Italia, que anuncian a cobertura constitucional da estabilidade orzamentaria, non lograron pechar un exercicio con superávit. Alemaña, desde a reunificación, só logrouno en 2007 e 2008 con Angela Merkel (dirixente que quere estender á zona euro os límites que implantou na constitución alemá).
Na zona euro xa se aprobou un Pacto de Estabilidade no que se establece como límite un déficit do 3% do PIB entre 1997 e 2005 (neste ano refórmase). Aqueles países que non o cumprisen deberían ser penalizados co pago de multas. Francia e Alemaña superaron ese déficit repetidamente, negáronse a realizar os recortes de gasto público que esixía Bruxelas e negáronse a pagar as multas previstas. É dicir, rompeuse o devandito pacto. E agora esíxennos que se cumpra un equilibrio orzamentario. Entón, que pasará se non se cumpre o criterio de estabilidade que se aprobe?.
Necesítase unha reforma da Constitución, fundamentalmente, porque hai temas transcendentes que están sen pechar:
A reforma do Senado, que máis que unha cámara parlamentaria parece o espazo para o retiro dos elefantes. É urxente transformar o Senado nunha cámara representativa das Comunidades Autónomas.
A incorporación do nome das devanditas Comunidades Autónomas a Carta Magna.
A incorporación da lei de igualdade á sucesión da Coroa se a maioría do pobo español aínda está a favor dunha monarquía parlamentaria.
E se tamén considerase necesario, o criterio de estabilidade orzamentaria.
Todo iso dentro dun paquete que recupere o consenso da práctica totalidade dos partidos políticos e a través dun referendo para que todos podamos expresar a nosa opinión sobre os devanditos temas. Un referendo para a reforma que se quere levar a cabo non ten sentido.
Por último, a aprobación dun teito de déficit público baseado nunha maioría absoluta tamén é un “perigo” porque pode levarnos a que un partido que obteña dita maioría aprobe un déficit cero que levaría á paralización drástica dos dereitos sociais conseguidos. Se queremos dar imaxe de seriedade comecemos pola eliminación de todos aqueles organismos que engordan a Administración. A eliminación das Deputacións Provinciais que non cumpren os obxectivos para os que foron creadas.
Unha xestión e inspección eficaz permitiría reducir o malgaste de gasto, a corrupción e os enganos á Facenda Pública, “que somos todos”. Hai pouco no diario EL PAIS publicouse un “ranking” sobre como ve a sociedade aos distintos estamentos. Calquera persoa pode mirar en que posición atópanse os nosos políticos. Por certo, a pesar de todas as críticas que recibe a Universidade (entre outras, a “cantidade de vacacións que temos”, que somos moi teóricos e non preparamos aos nosos alumnos para as necesidades da sociedade, etc) atopámonos no terceiro ou cuarto posto (non recordo).
Ben, a ver que resulta de todo isto. Teño clara unha cousa. Como funcionario de universidade prometo que non participei e non teño ningunha culpa da grave crise na que nos atopamos.
Un saúdo para todos.
Una reflexión ajustada en este momento. Quizás sería interesante reflexionar sobre que pasará una vez que vaya terminando el otoño. Sobre todo cara al 20-N
ResponderEliminar